Σάββατο, 8 Ιουνίου 2013

Ημερολόγια


Καλημερούδια τζουτζουκο-τζουτζούκες μου.
Στην σειρά μας "τα ελληνικά του σ/κ", αλλά και σ'αυτήν "οι πρόδρομοι της ελληνικής electronica σκηνής", τεράστια παράλειψή μας θα ήτο να μην ασχοληθούμε μ'αυτήν εδώ την Κυρία.
Την Λένα Πλάτωνος.

Πριν όμως ασχοληθούμε, επιτρέψτε μου δύο κουβεντούλες στα περί των αφιερώσεων του νταλικόφωνου. Παρότι το 'χω ξαναπεί καμία δεκαριά φορές, εδώ μέσα δεν υπάρχει δημοκρατία. Οι αφιερώσεις είναι αυστηρά επιλεκτικές (εκτός απ'όσες αφορούν την Ακανόνιστη, που είναι νόμος και θεσμός) και γίνονται αποκλειστικά με δικά μου κριτήρια. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τους χαρακτηρισμούς, τους οποίους χρησιμοποιώ θέλοντας να περιγράψω τον/την στον οποίον αφιερώνω.
Σ'όποιον δεν αρέσει, καλή καρδιά, καλά κρασά και καλό κατευόδιο.

Το λεπόν και που λέτε, από παλιά ήθελα να κάνω ένα αφιέρωμα στην Λένα Πλάτωνος. Το 'πα και πιο πάνω, είναι αναμφισβήτητα η πρωθιέρεια της electronica στην ελλάδα. Χωρίς την παραμικρή αμφιβολία.
Δυστυχώς όμως, ένα αφιέρωμα σ'αυτήν αποδείχτηκε πολύ δύσκολη απόπειρα. Κι'αυτό γιατί θα έπρεπε να χωρίσουμε την διαδρομή της σε πολλές κατηγορίες, η μια διαφορετικότερη της άλλης. Βλέπετε, η πολύ μεγάλη αυτή συνθέτης δεν ασχολήθηκε μόνο με την electronica. Ο κάθε δίσκος της είναι (σχεδόν) και ένα διαφορετικό είδος. Γι'αυτό σας λέω, δύσκολο.
Οπότε σκέφτηκα να παίζω (σε τακτά χρονικά διαστήματα) διάφορα δικά της.

Γεννήθηκε στα 1951 στο Ηράκλειο Κρήτης, αλλά έζησε στην Αθήνα. Ο πατέρας της (Γεώργιος Πλάτων) ήταν πρώτος πιανίστας στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Γονίδια κύριοι.
Η ίδια άρχισε να παίζει πιάνο από τα 2 της, με δάσκαλο τον μπαμπά της. Σπούδασε στο Ωδείο Αθηνών και, με υποτροφίες, στη Βιέννη και το Βερολίνο. Από τα 1978, όταν και επέστρεψε στην ελλάδα, άρχισε να πειραματίζεται με τα συνθεσάϊζερ. Παράλληλα, συνεργάστηκε με τον Μάνο Χατζιδάκι στο Τρίτο Πρόγραμμα της ελληνικής ραδιοφωνίας. Είχε ενεργό ρόλο στην ιστορική εκπομπή Εδώ Λιλιπούπολη, για την οποία έγραψε και τραγούδια (στίχους-μουσική), με κορυφαίο τον Χορό Των Μπιζελιών.
Στα 1981 κυκλοφορεί το πρώτο studio album της (Σαμποτάζ), ένας δίσκος πολύ μπροστά για την εποχή του. Συμμετείχαν οι Μαριανίνα Κριεζή, Γιάννης Παλαμνίδας και Σαβίνα Γιαννάτου.
Από τότε, μέχρι σήμερα, κυκλοφόρησε άλλους 14 δίσκους. Οι περισσότεροι πολύ σημαντικοί.
Καθιερώθηκε σαν πρωθιέρεια της ελληνικής electronica με τρία σημαντικά albums : οι Μάσκες Ηλίου (1984), το Γκάλοπ (1985) και τα Λεπιδόπτερα (1986).
Στα 1990 αρχίζει μία δισκογραφική αποχή, η οποία τερματίζεται στα 1997, μ'ένα δίσκο "έξω από τα νερά της", τις Αναπνοές (1997) με την Σαβίνα Γιαννάτου, όπου η electronica παραχωρεί τη θέση της στο ερωτικό τραγούδι χαμηλών τόνων και συνθέσεων. Αυτή η στροφή θα συνεχιστεί για πολύ καιρό ακόμα.

Μέχρι τα 2008, οπότε και κυκλοφορούν τα Ημερολόγια.
Ένας μαγικός electronica δίσκος, μία αυτοβιογραφία της Πλάτωνος. Ένα υπέροχο come back.
Δυνατή ηλεκτρονική μουσική, που θυμίζει Anne Clark, στίχοι ξυράφια, απίθανες εναλλασσόμενες ασπρόμαυρες και έγχρωμες εικόνες.
Συνεργάτης και ενορχηστρωτής ο Στέργιος Τσιρλιάγκος, ο οποίος χαρακτήρισε το είδος μουσικής σαν post punk electronica. Σ'αυτό μπορεί όποιος θέλει να διαφωνήσει. Εμένα λίγο με καίει η ετικέτα. Στέκομαι στην μεγάλη επιστροφή στους γνώριμους ήχους.
Ο δίσκος κυκλοφόρησε στις 18 Μάρτη του 2008 και συμμετέχουν στα φωνητικά οι Γιάννης Παλαμίδας και Βικτώρια Μπόζικ.
Απολαύστε και καλό μας Σάββατο.


Σ'Αγάπησα
Αλίμονο
Μαριέτα
Μιχαήλ
Ραντεβού
Σαμσάρα
Θάλασσα
Στο Τσίρκο
Πρωτομαγιά
Στην Πλατεία Καπνικαρέα
Ντορούτσκα
Παίζοντας Με Την Βικτώρια
Ερημιά
Μετακόμιση