Καλημέρα μας.
Πόσες φορές έχει τύχει να βάλετε ν'ακούσετε έναν δίσκο και να μείνετε μαλάκες; Με την καλή έννοια;
Εγώ όχι πολλές.
Κι'όσες λιγότερες, τόσο περισσότερο καταλαβαίνει κανείς το μεγαλείο της μουσικής.
Για όσους δεν τον ξέρουν, ο Roswell Rudd είναι ένας θρυλικός αμερικάνος jazz τρομπονίστας. Γεννήθηκε στα 1935 και, μέχρι τα 40 του διέπρεψε κυρίως στην dixieland jazz, δίπλα σε πολύ μεγάλους σαν κι'αυτόν.
Από τα 1976 αποφάσισε να διδάξει μουσικολογία. Ξεκίνησε λοιπόν από μετα-σχολικά μαθήματα σε διάφορα κολλέγια της Νέας Υόρκης, συμμετείχε ενεργά σε μία σπουδαία εργασία του Alan Lomax πάνω στην Ανθρωπολογία της Μουσικής (Cantometrics : An Approach To The Anthropology Of Music - Πανεπιστήμιο Berkeley) και κατέληξε να διδάσκει στο Πανεπιστήμιο του Maine στην Agusta, όπου και παρέμεινε μέχρι τα 1982, οπότε και ξεκίνησε την αναζήτησή του στις μουσικές του κόσμου.
Περιπλανήθηκε κάμποσα χρόνια, ξεκινώντας από τις παραδοσιακές μουσικές της Ευρώπης και κατάληξε στην Μαύρη Αφρική.
Από τις πολλές του επισκέψεις εκεί προέκυψε η συνεργασία του μ'έναν σπουδαίο μουσικό από το Μάλι, τον Toumani Diabate, τον σπουδαιότερο ίσως kora player της Αφρικής. Για όσους δεν παρακολουθούν νταλικόφωνο, η Kora είναι ένα είδος αφρικανικής "κιθάρας" με 21 χορδές.
Και η συνεργασία τους αυτή μετουσιώθηκε σ'έναν σπουδαίο δίσκο, το MALIcool, που κυκλοφόρησε στα 2001.
Στα 2003, κι'ενώ ο Rudd έχει επιστρέψει στη Νέα Υόρκη, τον επισκέφτηκαν ένας πολύ μεγάλος μογγόλος τραγουδιστής, ο Odsuren, μαζί με τον μαθητή του Battuvshin (Tuvsho) Baldantseren. Και ο Rudd ανακαλύπτει την παραδοσιακή πεντατονική μογγόλικη μουσική.
Η επιθυμία του να παίξει μαζί τους γίνεται πραγματικότητα : μέσα σε 4 μήνες φτιάχνεται η Mongolian Buryat Band (δύο τραγουδιστές και τέσσερις οργανοπαίχτες) και ξεκινούν τις πρόβες. Να πούμε εδώ, για όσους ενδιαφέρονται, πως οι Buryats (Буряад) είναι μία από τις μεγαλύτερες εθνικές μειονότητες της Σιβηρίας, στενοί συγγενείς των Μογγόλων, οι οποίοι, σήμερα, κατοικούν, στην πλειοψηφία τους, γύρω από την πρωτεύουσα Ulan-Ude.
Κατά την διάρκειά τους, ο Rudd καταφέρνει κάτι ουράνιο. Να συγχωνεύσει το τρομπόνι του, τόσο με τις throat voices (φωνή από τ'άντερα, σε ελέυθερη μετάφραση) των τραγουδιστών, όσο και με τα παραδοσιακά τους όργανα : μογγολικό φλάουτο, μπάσσο από κεφάλι αλόγου και άρπα από μπανέλες καρχαρία.
Και εγένετο το Blue Mongol. Ένας δίσκος άχαστος. Που η μοναδικότητά του συνίσταται στην αρμονική συνύπαρξη δύο εντελώς διαφορετικών κόσμων. Που, από την πρώτη νότα, μένεις άφωνος. Που οι πάσες που δίνει το τρομπόνι στη φωνή (και τούμπαλιν) απλά δεν υπάρχουν. Κι'αν σ'αυτά προσθέσετε και μία μελωδία από το Μαλι, έχετε στ'αυτιά σας ένα μαγικό μουσικό τρίγωνο που καλύπτει όλον τον πλανήτη.
Μην σας πω άλλα. Μόνον ότι κυκλοφόρησε στις 11 Οκτώβρη του 2005 από την Sunnyside Records, μια εταιρεία που πραγματεύεται πολύ την καλή ethnic μουσική.
The Camel
Gathering Light
Behind The Mountains
Steppes Song
DJoloren
Four Mountains
Buryat Boogie
Blue Mongol
Bridle Ringing
Ulirenge
American Round
The Leopard