Ο Jelly Roll Morton είναι ένας από τους σημαντικότερους ragtime - early jazz πιανίστες όλων των εποχών, αποτελεί δε μία από τις σπουδαιότερες φιγούρες της μουσικής σκηνής της New Orleans, παρότι μπορεί να ξεκίνησε από κει, αλλά, σχετικά γρήγορα, ταξίδεψε γι'άλλες πολιτείες.
Μολονότι άγνωστος στους περισσότερους, ο Morton αποτελεί μουσικό κειμήλιο για τους γνώστες της μουσικής της New Orleans και, γενικά, του Δέλτα του Mississippi.
Η ντελίκα λατρεύει αναφανδόν. Όπως λατρεύει κάθε τι από Louisiana. Κι'επειδής λατρεύει, θέλει να σας τον γνωρίσει.
Γεννήθηκε στην New Orleans σαν Ferdinard Joseph LaMothe, στις 20 Οκτώβρη του 1890, σε ια κρεόλ οικογένεια. Οι γονείς του ζούσαν με σύμφωνο συμβίωσης, αφού δεν παντρεύτηκαν ποτέ.
Άρχισε να παίζει πιάνο στα 14 του, σ'ένα μπορντέλο της γαλλικής συνοικίας της πόλης, πράγμα που φαίνεται και από τους επίτηδες smoothy στίχους των τραγουδιών του. Το ψευδώνυμο Jelly Roll του το κόλλησαν οι πουτάνες στο μπορντέλο και σημαίνει μουνί στην αφρο-αμερικάνικη αργκό του νότου. Όσο δούλευε εκεί, έμενε με την θεούσα γιαγιά του, στην οποίαν έλεγε πως δουλεύει νυχτερινή βάρδια σε βαρελοποιοία. Γι'αυτό και κόλλησε και το Morton, για να προστατέψει την οικογένειά του απ'τη ντροπή.
Από τα 1904, όταν και σταμάτησε την δουλειά στο μπορντέλο, άρχισε να περιοδεύει τον αμερικάνικο νότο, με διάφορα σχήματα (θεατρικομουσικά), μέχρι τα 1914, οπότε και εγκαταστάθηκε στο Chicago
Εκεί ξεκίνησε να γράφει και τις πρώτες του συνθέσεις, κυίως ragtime, τις οποίες και κυκλοφόρησε σ'ένα μικρό label της γεννέτειράς του.
Στα 1917, ακολούθησε τον William Manuel Johnson (διάσημο αρχηγό μπάντας) στην California.
Στα 1928 παντρεύτηκε και μετακόμισε στη Νέα Υόρκη και, μετά, στην Washington.
Πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του στην California, όπου και πέθανε, στις 10 Ιουλίου του 1941.
Μουσικά, Morton έμεινε στην ιστορία για δύο πράγματα : πρώτον επειδής ήταν από τους πρώτους jazz arrangers και δεύτερον, επειδή ανακάτεψε την jazz με στοιχεία ragtime και dixieland. Το αποτέλεσμα είναι ο υπέροχα απόλυτος προσωπικός του ήχος. Παρότι κλασσικός ragtime πιανίστας, ο Morton μπόρεσε και αφομοίωσε τις επιρροές από το stride πιάνο της Νέας Υόρκης, αλλά και από το barrelhouse πιάνο (τον πρόδρομο δηλαδή του woogie boogie).
Για να σας τον γνωρίσω, διάλεξα μιαν εξαιρετική συλλογή.
Το The Complete Library of Congress Recordings είναι ένας τεράστιος δίσκος. Για την ακρίβεια, είναι ένα box από 8 δίσκους, μέσα στους οποίους παρουσιάζεται όλο το έργο του Morton.
Το χρωστάμε στον φημισμένο Alan Lomax, ο οποίος, εκτός από μουσικολόγος, είναι και ο βιογράφος του Morton.
Αυτός που λέτε, είχε την ιδέα να πάρει μια σειρά από συνεντεύξεις από τον Morton, μέσα στην βιβλιοθήκη του αμρικάνικου Κογκρέσου στην Washington και, παράλληλα, να ηχογραφήσει και τα τραγούδια του. Οι συνεντεύξεις και ηχογραφήσεις έλαβαν χώρα μεταξύ Μάη και Δεκέμβρη 1938 και οι ηχογραφήσεις (μόνες τους) κυκλοφόρησαν το 1948 και σε LP στα 1955.
Στα 1990, η δισκογραφική Rounder Records κυκλοφόρησε μία σειρά cds, η οποία όμως, παρότι περιείχε και κομμάτια από συνεντεύξεις, δεν ήταν ολοκληρωμένη.
Έτσι, η ίδια δισκογραφική, κυκλοφόρησε, στα 2005, το έργο στην ολότητά του.
Σήμερις, θα σας χαρίσω ολόκλητο τον πρώτο δίσκο, αφού δεν είμαι σε θέση να επιλέξω τραγούδια. Και λόγω χρόνου αλλά, κυρίως, λόγω της σπουδαιότητας του έργου. Θ'ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι. πρόμις.
Σας ευχαριστώ για τις ευχές ας για τον πατέρα μου. Είναι κρητικό (άρα) σκληρό καρύδι κι'έχει δώσει μπόλικες μάχες στη ζωή του. Τι να του πει μία ακόμα;
Καλό μας σ/κ
I'm Alabama Bound
Time In Mobile
King Porter Stomp
The Story Of King Porter Stomp
Jelly Roll's Backround
Music Lessons
Miserere
The Stomping Grounds
The Style of Sammy Davis
Tony Jackson Was The Favorite / Dope, Crown, Opium
Poor Alfred Wilson
Honky Tonk Blues
New Orleans Was A Free And Easy Place
The Story of Aaron Harris