Τρίτη, 27 Νοεμβρίου 2012

Fite Dem Back




Καλημέρα λουλούδια μου.
Όσοι από σας αγαπούν την reggae, τούτη δω η ανάρτηση θα σας αρέσει στα σίγουρα. Παρότι ο μεγάλος αυτός κύριος, που σήμερις στολίζει το νταλικόφωνο, αφενός είναι σχετικά (και δυστυχώς) άγνωστος κι'αφετέρου δεν είναι αυτό ακριβώς που θα λέγαμε ένας rastafari με την ευρεία έννοια του όρου. Δεν είναι δηλαδής ο θεοσεβούμενος τζαμαϊκανός, που γράφει μουσική για να υμνήσει τον Jah, ούτε θεοποίησε τον Haile Selassie τον Πρώτο σαν μετεμψύχωση του Χριστού.

O Linton Kwesi Johnson είναι πρώτα απ'όλα ένας dub ποιητής. Όπου dub ποίηση, βλέπε ένα είδος ποίησης που συνίσταται στον λόγο, την ποίηση δηλαδής, με συνοδεία μουσικής. Σε αντίθεση με το dee jaying, η dub poetry είναι πολύ πιο "προετοιμασμένη", πιο "ψαγμένη" ενώ, η παρουσίασή της γίνεται με τον ποιητή στη σκηνή να συνοδεύεται από ορχήστρα.
Η dub ποίηση μας έρχεται από τις Δυτικές Ινδίες και, στην ουσία, ξεπήδησε από την dub music της Τζαμάϊκα των '70s.
Το άλλο βασικό χαρακτηριστικό της είναι πως ασχολείται αποκλειστικά με πολιτικά και κοινωνικά θέματα, αφήνοντας για τους άλλους τις αγάπες και τις θρησκείες.
Η πρώτη φορά που η dub poetry (αλλά και η dub music γενικότερα) έγινε γνωστή έξω από την γεννέτειρά της, ήταν μ'ένα δίσκο (Dread Beat an' Blood - 1978) τούτου δω του Κυρίου.

Γεννήθηκε στα 1952, σε μια μικρή κωμόπολη (Chapelton) της Τζαμάϊκα αλλά, από τα 1983 μετακόμισε στο Λονδίνο, όπου ζούσε ήδη ένα χρόνο η μάνα του. Ήδη από το σχολείο, μπήκε στο αγγλικό παρακλάδι του κινήματος των Μαύρων Πάνθηρων, βοήθησε στη δημιουργία μιας ποιητικής βάσης για το κίνημα, ενώ παράλληλα συμμετείχε και σε μία μπάντα ποιητών-μουσικών κρουστών, την Rasta Love.
Πριν ακόμα δημοσιεύσει έστω κι'ένα από τα ποιήματά του, τράβηξε την προσοχή του σπουδαίου τζαμαϊκανού συγγραφέα Lindsay Barrett, ο οποίος σκηνοθέτησε μία παράσταση με ποιήματά του, με τη συνοδεία reggae μουσικής, παιγμένης από τους Rasta Love (1975).
Αυτό ήταν και το έναυσμα για την μετέπειτα καριέρα του.

Η συντριπτική πλειοψηφία των ποιημάτων του είναι οι εμπειρίες ενός afro-caribbean στην Αγγλία, με ότι αυτό φαντάζεστε πως συνεπάγεται. Παράλληλα όμως ασχολήθηκε και με άλλα θέματα, όπως την καταδίκη της αγγλικής εξωτερικής πολιτικής, την αστυνομική βία της κυβέρνησης Θάτσερ, την ρατσιστική βία και άλλα πολλά.
Στα 2008, όταν ρωτήθηκε για την ποίησή του, έδωσε το στίγμα του που, θα μπορούσε άνετα να είναι η μόνη πρόταση αυτού του αφιερώματος, χωρίς άλλα σχόλια.
"Το να γράφεις είναι πολιτική πράξη και η ποίηση είναι πολιτιστικό όπλο"

Μέχρι τα σήμερα, ο Kwesi έχει κυκλοφορήσει καμιά εικοσαριά albums. Άλλα studio και άλλα live.
Για να πω την πικρή μου αλήθεια, όταν τον γνώρισα, από έναν δίσκο που έπεσε στα χέρια μου στα 1983 (LJK in DUB - 1980) στην Γαλλία, νόμιζα πως ο Kwesi ήταν ένα υπέροχος dub producer, μιας και ο δίσκος αυτός αποτελείται από αρκετά dub ατμοσφαιρικά instrumental-reggae διαμάντια.
Ευτυχώς έπεσα έξω κι'ευτυχώς τον έψαξα.

Η νταλίκα σήμερα, για τον γνωρίσουμε, όσοι δεν τον ξέρουμε, χαρίζει κομμάτια απ'όλη την studio δισκογραφία του, ανάκατα και χωρίς χρονολογική σειρά.
Θ'ακολουθήσουν τα περίφημα dub instrumental για να καταλάβετε για τι πράγμα σας μίλησα προηγουμένως.
Απολαύστε άμμετρα και...try jah!!


Bass Culture
Di Black Petty Booshwah
Inglan Is A Bitch
Man Free
All Wi Doin Is Defendin'
Fite Dem Back
Forces Of Victory
It Noh Funny
Making History
Reggae Fi Dada
Wat About Di Workin' Class
New World Hawdah